Wat is de kracht van de herhaling?
Veel van ons zijn er mee bekend: de dag(en) voor een toets of tentamen uren blokken. Vaak heeft dit te maken met uitstelgedrag en wat maakt het nu uit of je iedere week even leert, of alles op het laatste moment in één keer doet? Veel, zo maakte de Duitse psycholoog Herman Ebbinghaus al in 1885 duidelijk met de vergeetcurve en het belang van gespreid leren.
De theorie van Ebbinghaus leert ons: men onthoudt informatie bij herhaling beter: een exponentiële groei in dit geval. Daarmee maakt hij het belang duidelijk van gespreid leren: door iets nieuws te leren en dat regelmatig te blijven herhalen, onthoud je het een stuk beter dan alles in één keer te leren.
Hoe creëer je kracht van de herhaling en waarom zijn korte leerinterventies zo belangrijk?
Met al deze argumenten goed verankerd in het achterhoofd is het belangrijk dat een opleidingscoördinator of docent ervoor zorgt dat de stof (op een leuke manier!) steeds opnieuw aan de deelnemer aangeboden wordt. Korte, intensieve leermomenten, zich herhalend, en met genoeg tijd ertussen om zaken te laten verankeren.
Het leren op deze manier, werkt ook mogelijke overbelasting van het brein tegen!
Voorbeelden van herhalen zonder te vervelen
Stel je voor dat een opleidingscoördinator een nieuwe cursus ontwikkelt. In plaats van alle informatie achter elkaar in één sessie te presenteren, kan de coördinator:
- De cursus opdelen in kleinere modules, waarbij bij elk nieuw deelonderwerp de relatie met het vorige onderwerp wordt uitgelegd.
- Verschillende leeractiviteiten toevoegen die gaan over hetzelfde onderwerp. Zoals e-learning, theorie, groepsdiscussie, praktijkopdracht
- Visuele hulpmiddelen gebruiken om de geboden stof vanuit meerdere perspectieven te belichten.
Conclusie over kracht van de herhaling
Door de kracht van herhaling kunnen deelnemers de informatie beter verwerken en onthouden en worden neurologische verbindingen versterkt en kun je zelfs attitudes en voorkeuren beïnvloeden. Wat leidt tot een effectievere leerervaring.